Wednesday, April 18, 2007

kesan merokok ketika hamil


Merokok ketika hamil meningkatkan berkemungkinan anak yang dilahirkan adalah perempuan,menurut kajian meluas yang dilakukan pakar paediatrik.

Kajian juga menyebut,peluang mendapat anak lelaki menurun hampir separuh jika kedua-dua ibubapa merokok pada awal kelahiran,ketika ada bukti baru bahawa amalan itu mampu 'membunuh' janin lelaki di dalam rahim.

Akhbar Independent melaporkan,merokok bukan hanya mengurangkan peluang mengandung anak lelaki,tetapi juga boleh memghentikan janin lelaki terbentuk di dalam rahim.

Ketika hampir 52% daripada semua bayi yang dilahirkan adalah lelaki di Barat,bilangan anak perempuan meningkat secara dramatik di kalangan perokok.Kajian terhadap 9000 kehamilan di Liverpool mendapati wujud ketidakseimbangan mengejut dalam bilangan bayi perempuan di kalangan ibibapa perokok.

Ibu yang merokok ketika hamil adalah 1/3 kurang berkemungkinan melahirkan anak lelaki berbanding ibu tidak merokok.Jika si bapa juga perokok dan jika faktor seperti kesihatan serta usia ibu diambil kira,peluang untuk mendapat anak lelaki berkurangan sehingga hampir separuh.

No comments: